-
22 اسفند 1397, 20:15 #1
كاربراتور را بهتر بشناسيم - Carburetor
كاربراتور ها از نظر حركت بنزين
1- نزولي: سوخت تحت تاثير نيروي جاذبه زمين حركت ميكند و اين عمر باعث راندمان حجمي بهتر موتور ميگردد.
2- كابراتور افقي: بنزين يه صورت افقي حركت ميكند و راندمان حجمي از نوع نزولي كمتر است.
3- صعودي : در اين طرح هوا از پايين به بالا حركت ميكند و به علت بد پر شدن راندمان حجمي را پايين ميآورد و در موتور هاي سواري كا بردي ندارد.
دسته بندي كا براتور ها از نظر دهانه :
1- كاربراتور يك دهانه
2- كاربراتور دو دهانه
3- كاربراتور چهار دهانه
-
22 اسفند 1397 20:15 # ADSآگهی بازرگانی تبلیغات هوشمند
- تاریخ عضویت
- امسال
- نوشته
- 1026
-
22 اسفند 1397, 20:16 #2
روش هاي تبخير سوخت در كاربراتور
افشاندن سوخت: در اين روش مولوكول هاي سوخت در اثر خلا ايجاد شده در سر يك لوله از مخزن بيرون كشيده ميشود و اين خلا بر اثر سرعت هوا در سر لوله رخ ميدهد.(مانند امشي پاش ! )
بوسيله گرما : بر اثر گرما سرعت جنبشي مولوكولها زياد شده و تمايل به تبخير پيدا ميكنند.
بوسيله خلا : اينكه ديگه معلومه با متر كردن فشار رو سطح مايع سرعت تبخير سطي بيشتر ميشود.
چگونه خلا درست كنيم ؟
با بكار گيري قانون بقاي جرم داريم A1V1=A2V2 پس با يك جابجايي ميتوان به اين نتيجه رسيد كه در هر جا كه مقطع بزرگتر باشد سرعت ماده عبوري كمتر است و بر عكس.
و بازم با بكار گيري فرمول برنولي ........
جمع بندي :
با كاهش سطح مقطع عبور ماده در گلوگاه سرعت افزايش يافته و فشار كاهش ميابد.
ما خو در كاربراتور اين گلوگاه را درست درست تا بتوانيم در يك محدوده فشار هوا را براي تبخير بنزين كاهش دهيم و به آن ونتوري ميگوييم.
.Horsepower sells cars, Torque wins the races
Overhaul & Blueprint XU9J4/Z - Peugeot MI16
Restore BMW 2002 Turbo
-
22 اسفند 1397, 20:22 #3
از لحاظ ونتوري ما دو نوع كاربراتور داريم :
1- كاربراتوري ونتوري ثابت
2- كاربراتور ونتوري متغيير
كاربراتور هاي ونتوري ثابت بيشتر در اوناع خودور هاي سواري رايج است و كاربراتور هاي ونتوري متغيير در موتور هاي كوچك يا موتور هايي كه هدف از طراحي آن شتاب گيري سريع نبوده(به جز چندمورد استثنا).
براي شناخت بهتر در اينمقاله به معرفي كاربراتور ونتوري ثابت نزولي ميپردازم و معرفي ونتوري متغيير ها را به مقاله بعدي موكول ميكنم.
شكل ظاهري ونتوري كه يادتونه ؟ همون لوله افقيه كه با معادله برنولي تشريح شد ؟
اگر به ياد داشته باشين داخل ونتوري به دليل ازدياد سرعت هواي عبوري فشار در ناحيه ونتوري كاهش پيدا ميكرد و از طرفي كاهش فشار يكي از راه هاي تبخيير سوخت بود به همين دليل ما دهانه سوخت اصلي را دقيقآ پايين تر از گلوگاه ونتوري قرار ميدهيم.
اول مدرات كابراتور رو شناسايي كنيم.
1- مدار شناور
2-سوپاپ كنترل سرعت(دريچه گاز)
3-مدار دور آرام و تغيير دور
4-مدار دور متوسط
5-مدار دور زيادو مدار قدرت
6-مدار شتاب دهنده